Impozit pe venit sau impozit pe profit? Care este diferenta si care optiune este mai favorabila?

 

Sa administrezi cu succes o firma nu este tocmai cel mai usor lucru. Te vei confrunta cu foarte multe decizii, unele alegeri vor mai inspirate, altele vor fi greseli, insa este foarte important sa fii atent la detalii si sa intelegi principalele notiuni de contabilitate si fiscalitate.

Vei descoperi ca periodic au loc modificari, schimbari si trebuie sa fii mereu informat, insa principiile de baza raman de obicei aceleasi, iar daca apelezi la o firma de contabilitate serioasa atunci nu va mai trebui sa-ti faci griji in aceasta privinta.

Cu toate acestea, haideti sa vedem care este diferenta dintre impozitul pe venit si impozitul pe profit, doua aspecte ce stau la baza unei afaceri, de care se loveste orice antreprenor.

 

Ce este impozitul?

Inainte de a vorbi despre impozitul pe venit sau profit este firesc sa explicam ce e cu acest impozit. Ce inseamna impozitul mai exact? Ei bine, intr-o firma va exista mereu un flux al banilor, iar o parte dintre acestia trebuie sa ajunga si la stat, bineinteles.

Altfel spus, sa zicem ca faci o vanzare de 100 de lei, acesti bani nu iti vor apartine pe deplin, un anumit procent fiind redirectionat catre bugetul de stat prin acest impozit, fiind practic o obligatie a firmei, ca persoana juridica. Cat de multi bani vor merge catre stat si cat de mult vei simti ca firma acest lucru? Acesta este aspectul pe care-l vom discuta astazi si vom vedea care este diferenta dintre cele doua tipuri de impozite.

 

Impozitul pe venit

Asa cum s-a lasat de inteles, exista doua metode de calcul a impozitului, unul pe venit si altul pe profit, insa acest lucru mai depinde de un aspect, tipul de societate.

Afla ca in situatia in care nu esti microintreprindere nu vei putea opta decat pentru impozitul pe profit.

Ce inseamna microintreprindere? Conform noilor modificari aduse in februarie 2017, o microintreprindere este o persoana juridica ce nu a reusit sa depaseasca in cadrul unui exercitiu financiar suma de 500.000 de euro, plafon ce a cunoscut o crestere spectaculoasa fata de suma de 100.000 de euro, existenta anterior.

De asemenea, trebuie precizat ca daca peste 20% din venituri provin din urma unor servicii de consultanta sau management, se va trece obligatoriu catre impozitul pe profit.

Care este procentul pentru impozitul pe venit?

In conditiile in care firma are un salariat atunci impozitul pe venit este de 1%, ceea ce inseamna ca pentru un venit de 100 de lei, 1 leu va ajunge la stat.

In cazul in care nu exista nici un angajat, impozitul pe venit va fi de 3%, situatie in care vor merge 3 lei catre stat.

 

Impozitul pe profit

Privind din alta perspectiva, impozitul pe profit este un pic mai diferit, insa principiul este acelasi – o parte din suma ce este incasata va ajunge catre stat.

Procentul pentru impozitul pe profit este de 16%.

Reprezinta impozitul pe profit un avantaj sau un dezavantaj? Acest lucru depinde in mare masura de cat este de mare profitul.

Altfel spus, daca in cazul unei vanzari de 100 de lei aveti un profit de 10 lei, atunci in cazul impozitul pe profit suma care se va redirectiona catre stat va fi de 1,6 lei.  

Pe de alta parte, daca in aceeasi situatie, in care dintr-o vanzare de 100 de lei va trebui sa platiti un impozit pe venit, sa zicem de 3% daca nu aveti un angajat, suma care se va duce catre stat este de 3 lei.

Se poate observa foarte clar ca daca profitabilitatea este mare atunci cea mai buna optiune este impozitul pe venit, dar si invers.

De asemenea, trebuie sa se mai tina cont si de alte aspecte, precum sunt investitiile pe care doriti sa le efectuati.

Ca de exemplu, in situatia in care stiti ca veti efectua foarte multe investitii, pe o perioada indelungata, atunci impozitul pe profit este de departe cea mai buna optiune.

 

Se poate trece de la o forma de impozit la alta?

O buna analiza asupra incasarilor, a cheltuielilor, a diferitelor costuri si implicit a profitului, poate arata care este cea mai buna decizie pentru o afacere pe termen lung, astfel incat sa se aleaga cea mai buna modalitate de impozit.

Este important de precizat faptul ca daca impozitul pe venit nu mai este o decizie rentabila sau exista posibilitatea de a se eficientiza aspectul financiar-contabil, atunci se poate face tranzitia catre impozitul pe profit, iar capitalul social trebuie sa fie majorat la 45.000 de lei.

Cert este ca posibilitatile exista, insa cea mai buna solutie poate fi luata cu doar impreuna cu specialisti din domeniul fiscal si contabil, noi, cei din echipa PRACTIC CONTAB fiind mereu la dispozitia ta pentru informatii si detalii suplimentare.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

De ce este necesara contabilitatea proiectelor finantate de UE?

 

Contabilitatea proiectelor finantate cu fonduri europene este o necesitate, toate operatiunile efectuate vor trebui reflectate in evidenta contabila atat a beneficiarului, cat si a partenerilor acestuia, fiind sustinute de documente justificative.

In acest domeniu este nevoie de o transparenta maxima, pentru  a evita fraudele.

Fiecare cerere este verificata de catre finantator, chiar si post implementare, inclusiv de catre Autoritatea de Audit si Comisia Europeana, in vederea verificarii eligibilitatii cheltuielilor.

Toate operatiunile realizate pentru implementarea proiectelor finantate cu fonduri europene trebuie reflectate in evidenta contabila a beneficiarului, dar si a partenerilor acestuia, si sa fie sustinute de documente justificative.

In cazul finantarilor nerambursabile, trebuie sa pastrati atat documentele justificative, cat si inregistrarile in contabilitate ale proiectelor finantate din fondurile europene pe o perioada de cinci ani de la inchiderea oficiala a programului de finantare nerambursabila.

Particularitati in ceea ce priveste evidenta contabila a acestor proiecte:

  • cheltuielile sa fie contractate, efectuate si platite de catre beneficiarul finantarii nerambursabile a proiectului in perioada 1 ianuarie 2014 si 31 decembrie 2023;
  • toate cheltuielile efectuate sa fie insotite de documente justificative;
  • cheltuielile sa se incadreze in categoria cheltuielilor prevazute in programul de finantare respective;
  • cheltuielile efectuate sa fie cuprinse in bugetul proiectului aprobat de autoritatea de management;
  • sa fie rezonabile si necesare realizarii operatiunii;
  • cheltuielile efectuate sa fie inregistrate in contabilitatea beneficiarului proiectului si a finantarii nerambursabile aferente.

Achizitiile din fonduri europene si declararea cheltuielilor aferente constituie zona unde se inregistreaza cel mai ridicat risc de nereguli, in special in ceea ce priveste respectarea regulilor de eligibilitate a cheltuielilor.

Indicat ar fi sa apelezi la o firma de contabilitate experimentata!

Contacteaza-ne ACUM pentru mai multe detalii !